Partea bună a filozofiei chiriaşului grăbit este că
ne obişnuieşte cu ideea părăsirii unui loc şi astfel atenuează (prin simulare,
prin „repetiţie” fără regizor şi scenograf) tragismul morţii. Din moment ce aici
nu avem nicăieri un loc în care să ne fixăm (şi asta nu neapărat fiindcă ne-ar fi
teamă de-o asemenea întâmplare posibilă şi în consecinţă urmărim programatic
instabilitatea necesară precum antieroul baladei topârcene), cel puţin mutarea
finală ne oferă garanţia locului definitiv. După aventuroasele libertăţi
promise de fiecare loc nou (când somnoros, când lucid, când amărui, când ludic,
când argintiu, când arămiu) trecătorii de profesie se întorc acasă pentru totdeauna.
Partea nebună a filozofiei chiriaşului grăbit stă în
continua sfâşiere a condamnatului la nostalgie, în refuzul confruntării cu
faptele elementare şi în consecinţă în ideologia absenţei unei realităţi pe
care se obligă să o vadă înflorită şi să vorbească despre ea cu înflorituri
precum buchetele enorme, funerare.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu