„– Bietul Aristotel! – oftă Ghiţă Calciu cînd îşi dădu seama de
ceea ce se-ntîmplase în fosta celulă a lui Grimalschi şi Vică Negulescu. N-a
reuşit să se desreeduce...Dimpotrivă, le-a dat un exemplu viu că se poate,
totuşi, şi cum vor ei...O fi şi aşa, mai ştii?
–
În lumea asta, poate – îi răspunse Iosif. La Judecata de Apoi, nu
cred.
–
Mde! – se-ndoi Ghiţă. Cine ştie ce ne mai
aşteaptă şi acolo?
–
Vom vedea – îi răspunse Iosif, cu gîndul însă la
spusele lui Maromet: „Pe-pe-pentru pă-păca-te-tele vo-vo-voastre o
tra-tra-trageţi, băăă!”. Şi nu se mai putu reţine să nu-şi rostească îndoiala
şi cu voce tare: Dar dacă o fi trebuit să ne ispăşim astfel cine ştie ce
păcate?
–
Posibil, dar în nici un caz nu-i îndrituit unul ca Maromet, sau
mai ştiu eu ce Moromete tembel din Bărăgan, să-mi ceară mie socoteală de ce am
făcut pe lume şi să mă judece sau execute pentru asta!
–
Numai că, Ghiţă, nebănuite-s căile Domnului şi nepătrunse
judecăţile Sale!
–
Fireşte că textul evanghelic cam aşa sună, dar nu mi-l pot
închipui pe Dumnezeu făcînd uz de Maromet, Ştefan sau mai ştiu eu care dintre
asasinii ăştia, ca să mă pedepsească pe mine, un biet ins, redus numai la nişte
biete iniţial, G.C., de pildă, pentru păcatele mele, ale moşilor sau
strămoşilor mei! Ce rost ar mai avea atunci Judecata de Apoi sau altele de pînă
atunci?
–
Şi dacă totuşi Dumnezeu le-a îngăduit să facă ce au făcut cu
noi? Cum i-a îngăduit de altfel şi diavolului experienţa cu Iov? Hm, ce-ai mai
zice atunci?!
–
Dac-ar fi aşa, aş face – cum de altfel
am şi făcut – tot ca şi Iov. Adică aş suporta, dar nu fără proteste. Numai că,
în cazul lui Iov, diavolului i s-a îngăduit să-i facă orice omului, în afara
celor ce-i priveau sufletul. Ţi-aminteşti doar textul? Şi în cazul nostru,
Satana ce a făcut? Ne-a lovit încercînd să ne destrame şi trup, şi suflet. Ceea
ce nu admit. Cu noi diavolul a trişat, şi asta o voi spune şi-n cer, drept
pentru care voi cere şi-acolo pedeapsa lui.
–
În timp ce tu, eu şi
alţi Iovi moderni o să fim răsplătiţi precum cel biblic, nu?
–
Nu, nici aşa. Dar să se
ştie despre fiecare ce a făcut, cît, cum şi-n ce limite, asta da. O voi cere
cît voi trăi. Ce, numai eu să-mi făcut demascarea şi ei nu? La rînd fiecare şi
fără trişări! Aşa să ştii, Iosife!
–
Mde, Ghiţă, aşa o fi,
numai că mie nu ştiu de ce mi-a fost atît de frică de demascare încît să nu mai
aud de nici o judecată! Nici chiar cea de Apoi! Nu ştiu ce om îi fi tu de nu
ţi-e frică de ce porţi în tine. Pe mine însă gîndul ăsta mă striveşte. Nu mai
vreau judecăţi, înţelegi?
–
Mde, Sică! Dar asta
înseamnă că neavînd curajul să-ţi mărturiseşti crezul, faptele politice,
lumeşti, istorice să zicem, n-ai curajul să le dezvălui nici pe cele din
adîncurile tale.
–
Şi tu ai, sau ai avut
acest curaj?
–
Cred că da. În ceea ce
priveşte crezul meu politic, în ceea ce priveşte familia şi propria
autoponegrire, am mai trişat şi eu, pe ici, pe acolo...La un moment dat, încă,
am rupt-o cu toate...– spuse Ghiţă, gîndindu-se parcă la ceva anume, ce numai
el ştia...
–
Şi atunci ai spus tot,
ca la spovedanie...– îl sîcîi Iosif.
–
Aproape... Cînd stau să
mă gîndesc acum, nu chiar tot...Dar cine-şi cunoaşte adîncurile şi are curajul
să şi le sondeze pînă la capăt?!
–
Da, dar în general îţi
pare rău de ceea ce a fost?
–
Rău nu, dar nici prea
bine, cînd mă gîndesc că alţii, ca tine, Marcel şi nu mai ştiu eu cine, aţi
trişat şi trişaţi mereu cu voi înşivă. Nu mai vorbesc de opresorii noştri, care
nici măcar nu-şi pun astfel de probleme.
–
Crezi?
–
Ce să cred, nu văd? Nu
văd cum nu mai ştiu cum să ne ştergă urma că am fost vreodată şi noi oameni
întregi? Vreau să spun – pînă la experienţa autodemascării şi a Reeducării...
–
Dar, dar asta, Ghiţă,
nu înseamnă oare că prin noi au descoperit şi ei ceva de care, sau la care,
raportîndu-se, se tem cumplit? Şi atunci nu înseamnă că-i şi-n conştiinţa lor
ceva ce-i deranjează?
–
Gîndind aşa, poate, dar
ce mă interesează pe mine, victimă, punctul de vedere al călăului, sau pe călău
punctul de vdere al victimei?!
–
Şi atunci pe tine ce te
interesează?
–
Ca să-ţi spun drept, de
mine puţin îmi pasă. De tine însă, de vecini şi de tot ce a fost sau va fi cu
noi, da, îmi pasă...Încolo, ce-o vrea Dumnezeu, dar la Judecata Lui sper că altele vor fi criteriile... Oricum,
Maromet, Goiciu şi MAI-ul vor mai avea de spus şi acolo cîte ceva...
Şi
Iosif V. Iosif văzu, într-adevăr, că pe Ghiţă Calciu, din acea zi, ziua morţii
lui Aristotel Popescu, nu-l mai preocupa altceva decît ce făceau ceilalţi, din
celelalte celule vecine. Se temeasă nu mai moară careva şi nu cumva să mai
izbucnească în vreo celulă cearta. Era de aceea mai tot timpul cu urechea la
uşă sau la zid, bătea în perete Morse ca o mitralieră, cu degetele făcute
măciulii de tobă, iar mintea-i o luase cu cel puţin zece paşi înaintea celor
ce-l supravegheau.
Într-o
zi, însă, ceea ce avea să se întîmple...se întîmplă totuşi: Caziuc muri şi el,
ca toţi ceilalţi dinaintea lui. Hoinic se certă de moarte cu Popa Ţanu, iar el,
Iosif V. Iosif şi Virgil Bordeianu fură scoşi din Casimcă şi expediaţi aidoma
unor colete spre o destinaţie necunoscută. Rămaşi în urmă, ca într-un mormînt,
Nicolae Pătraşcu, Aurel Popa şi Octavian Voinea se întrebau în continuare dacă
acolo sau altundeva le va fi sfîrşitul...Dar cine le-ar fi putut răspunde? Nici
măcar ecoul gîndului reflectat în spaţiul din ce în ce mai curb şi mai umed al
Casimcăi.
Secretul
Jilavei îşi ascundea în sine tainele cu aceeaşi graoază cu care se ascunde ziua
de noapte şi noaptea de zi.”
Marcel Petrişor,
CUMPLITE ÎNCERCĂRI, DOAMNE! Anii de
mucenicie ai temniţelor comuniste, Ediţie îngrijită şi prefaţă de Răzvan Codrescu, Cu o postfaţă de Lucian D. Popescu, EDITURA CHRISTIANA, Bucureşti – 2011, pp.430-432
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu