În această lună, în ziua a douăsprezecea, pomenirea celui
între sfinţi, părintele nostru Epifanie arhiepiscopul Constantinopolului.
Tot în această zi, pomenirea celui dintre sfinţi,
părintele nostru Gherman, patriarhul Constantinopolului.
Tot în această zi pomenirea sfântului noului mucenic Ioan
Valahul (Românul).
Acest sfânt mucenic
a fost din Ţara Românească, născut din părinţi de bun neam şi bine-credincioşi,
pe la anul Domnului 1644, adică în vremea binecredinciosului domn Matei Basarab.
La câţiva ani după ce acesta s-a mutat la Domnul (1654), a venit la domnie în
această ţară Mihail Radu (zis Mihnea al III-lea), care, ne mai putând prididi
cu plata haraciului şi a birurilor grele cerute de stăpânitorii turci, s-a
răzvrătit împotriva acestora, plănuind să se unească cu voievozii ţărilor
creştine din jur şi să scape ţara sa de sub robia turcească. Dar sultanul
turcesc Mahomed al IV-lea a trimis atunci împotriva lui oaste mare de turci şi
de tătari, care au biruit pe Mihnea şi au făcut, ca şi în alte dăţi, prăpăd şi
pustiire mare în biata ţară, arzând, prădând şi omorând, iar la ieşirea din
ţară au luat cu ei şi o mare mulţime de robi dintre români, trecându-i peste
Dunăre.
Acestea se
petreceau în toamna anului 1659. Iar între cei robiţi s-a aflat şi un tânăr, cu
numele de Ioan, care nu avea decât 15 ani. Părinţii lui, cărora nu li se ştie
nici numele şi nici locul unde au trăit, îl crescuseră cu grijă, în frica lui
Dumnezeu, şi în iubirea de ţară şi de credinţa strămoşească. Pe deasupra, era
voinic şi chipeş; frumuseţea lui feciorelnică atrăgea privirile tuturor, încât,
pe drumul către Ţarigrad, un oştean turc mai bogat l-a cumpărat cu gând
spurcat, vrând să-l silească spre păcatul blestemat al sodomiei. Dar tânărul
s-a împotrivit cu scârbire şi în vălmăşeala luptei cu spurcatul agarean, l-a
răpus, încercând să fugă. Fiind prins, a fost legat din nou şi dus la Ţarigrad,
unde l-au dat femeii turcului ucis; aceasta l-a dus în faţa vizirului să-l
judece, şi acolo tânărul a mărturisit fără înconjur adevărul. Vizirul l-a
predat atunci femeii văduve, pentru ca ea să facă cu dânsul ce va voi.
Stăpâna tânărului nu i-a luat capul, ci
văzându-l voinic şi bun de muncă l-a pus la început printre slugile sale; dar
văzându-l preafrumos la înfăţişare, s-a aprins de drăcească poftă pentru el, ca
oarecând femeia lui Putifar din Egipt pentru Iosif cel preafrumos şi înţelept.
Dorindu-l cu înfocare, a încercat la început să-l ademenească cu tot felul de
făgăduinţe, spunându-i că îl va lua de soţ dacă el s-ar lepăda de credinţa
creştină şi s-ar face mahomedan. Dar el s-a împotrivit cu tărie uneltinilor
acestei noi Dalile şi a rămas nestrămutat în credinţa părinţilor lui şi în
curăţia trupească. Iar ea văzând că nimic nu izbuteşte, s-a înfuriat şi l-a dat
eparhului (mai-marelui cetăţii), ca să-l pedepsească pentru uciderea soţului
ei. Acesta l-a azvârlit în temniţă, supunându-l la înfricoşătoare chinuri;
femeia venea zilnic la temniţă, încercând necurmat să-l înduplece pe Ioan să-i
facă voia, nădăjduind că ceea ce nu izbuitiseră fărădelegile ei, vor face
ameninţările şi chinurile. Dar viteazul tânăr nu s-a lăsat biruit nici de
grozăvia chinurilor, rămânând până la sfârşit, ca un tare diamant, neclintit în
credinţa creştină.
Văzând, aşadar,
femeia şi prigonitorii că în zadar se ostenesc, au cerut vizirului să-l dea pe
tânăr la moarte. Şi scoţându-l din temniţă, călăii l-au dus spre o margine a
Ţarigradului, la locul numit pe atunci Parmak-Kapi (adică Poarta Stâlpului),
lângă Bezesteni (adică piaţa marelui bazar al neguţătorilor); aici i-au pus
gâtul în ştreang şi l-au înălţat în spânzurătoare, omorându-l, în ziua de 12
ale lunii mai, într-o vineri înainte de Înălţarea Domnului, din anul mântuirii
1662.
Aşa a trecut către
veşnicele locaşuri tânărul mucenic român Ioan, în primăvara vieţii sale, când
avea numai 17 sau 18 ani. Trupul său feciorelnic va fi fost aruncat în apele
Bosforului sau poate a fost îngropat de creştini cucernici în vreun loc din
jurul Ţarigradului, unde numai Dumnezeu şi sfântul însuşi ştie. Iar istoria
scurtei dar pilduitoarei sale vieţi a aşternut-o în scris marele învăţat grec
Ioan Cariofil din Ţarigrad, care a trăit pe vremea sfântului, fiind martor al
patimilor lui.
Cu rugăciuniule
noului mucenic Ioan Valahul, Doamne, miluieşte-ne şi mântuieşte-ne pe noi. Amin.
Din Vieţile sfinţilor de peste tot anul, op.cit. în mai multe rânduri.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu