„Omul are capacitatea
virtuală de a deveni subiect al dragostei divine şi într-o măsură oarecare şi
tinde spre aceasta. În aceasta stă
chipul dumnezeiesc în el. Dar dragostea însăşi în deplinătatea ei nu o
poate avea de la sine, ci o primeşte de la Dumnezeu, ceea ce înseamnă că
asemănarea nu o poate dobîndi decît în comuniune cu Dumnezeu”.
„Marea taină a iubirii este
unirea pe care o realizează între cei ce se iubesc, fără desfiinţarea lor ca
subiectea libere. Legătura stabilită de iubire nu constă numai în faptul că cei
ce se iubesc cugetă cu plăcere unul la altul, aşadar în orientarea intenţiei
fiecăruia spre celălalt, ci în faptul că fiecare îl primeşte pe celălalt în
sine”.
„Desigur această reciprocă
comunicare de energie are loc altfel între doi oameni, ca între Dumnezeu şi om.
Aici în primul rînd Dumnezeu îşi trimite energia în om. Iar erosul divin
coborînd în om îl face pe acesta să absoarbă proiecţia chipului lui Dumnezeu în
sine. Dar nu e mai puţin adevărat că energia divină, odată comunicată omului,
aceasta se întoarce spre Dumnezeu şi în această întoarcere a ei ea îmbracă
forma afecţiunii subiectului uman, trezită de energia divină”.
„De aceea iubirea e suprema
unire şi promovare reciprocă şi, tocmai de aceea, suprema cale de cunoaştere în
care semenul nu e pasiv, ci mai liber ca în orice altă stare sau relaţie. Cu
cît îl iubesc mai mult, cu atît mi se descoperă mai mult".
„Imaginaţia e forţa prin
care cel ce iubeşte scoate ca un scafandru, din bogăţia indefinită a celui
iubit, frumuseţi şi lumini şi tranparenţe noi pe chipul aceluia şi apoi pe
chipul său, sau pe chipul comun şi în parte îl îmbogăţeşte pe acela în mod real
cu ele. Cînd imaginaţia se opreşte, s-a stins iubirea. Forţa imaginaţiei e
iubirea şi forţa iubirii e imaginaţia. Şi întrucît iubirea e în contact cu o
realitate adîncă, adevărată, imaginaţia are şi ea o bază reală. Pe de altă
parte, ele au o putere creatoare reală”.
„Dar dragostea adevărată
faţă de orice semen, dragostea care nu cade niciodată, nu se poate naşte fără
rugăciune şi fără asceza purificatoare de patimi”.
„Dragostea de semeni creşte
din obişnuiţa dragostei faţă de Dumnezeu şi mai ales din trăirea ei ca extaz pe
treapta culminantă a rugăciunii, iar dragostea faţă de Dumnezeu ni se uşurează
prin obişnuiţa cu dragostea faţă de semeni. Sufletul plin de dragoste se
comportă la fel faţă de Dumnezeu şi faţă de toţi oamenii. El se simte parte din
universalul «noi», partener de fiecare clipă al lui Dumnezeu şi gata de a deveni
partener în fiecare clipă cu un semen sau altul în legătura dragostei actuale
sau extatice”.
Pr.Prof. Dr. DUMITRU
STĂNILOAE, Spiritualitatea Ortodoxă. Ascetica
şi Mistica, Tipărită cu binecuvântarea Prea Fericitului Părinte Teoctist,
Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, Editura Institutului Biblic şi de Misiune
al Bisericii Ortodoxe Române, Bucureşti, 1992, pp. 256; 260; 264; 266; 268; 270; 275.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu