duminică, 23 martie 2014
Forme vii
“Tot
ce iese din pământ e înzestrat cu viaţă şi tot ce se reîntoarce în el
redobândeşte viaţă. Binomul homo-humus nu trebuie înţeles în sensul că
omul ar fi pământ, pentru că este muritor, ci în alt sens şi anume: omul a
putut fi viu pentru că venea din pământ, pentru că s-a născut din – şi se
întoarce în – Terra Mater (…). Ceea ce noi numim viaţă şi moarte sunt doar două
momente diferite din destinul total al Gliei-Mamă: viaţa nu este decât
desprinderea din pântecul Pământului, iar moartea se reduce la o reîntoarcere
“acasă” (…). Apa e purtătoare de germeni, pământul poartă de asemenea germeni;
dar, în pământ, totul reuşeşte să poarte repede rod (…). Apele sunt la începutul
şi la sfârşitul oricărui eveniment cosmic; pământul este la începutul şi la
sfârşitul oricărei vieţi. Orice manifestare se realizează deasupra
Apelor şi se reintegrează în haosul primordial printr-un cataclism istoric
(potopul) sau cosmic (mahăpralaya). Orice manifestare vitală are loc datorită
fecundităţii pământului; orice formă naşte din el, vie, şi se întoarce în el
atunci când partea de viaţă care i-a fost hărăzită s-a epuizat; se întoarce, ca
să renască; dar înainte de asta, ca să se odihnească, să se purifice, să se
regenereze. Apele preced orice creaţie şi orice formă: Pământul
produce forme vii (s.a.) (…). Formele vii apar şi dispar cu o fulgerătoare
repeziciune. Dar nici o dispariţie nu e decisivă; moartea formelor vii nefiind
decât un mod — latent şi provizoriu — de existenţă; forma vie, ca tip, ca
specie, nu dispare niciodată, în răgazul îngăduit pământului de către Ape”
( Mircea
Eliade, Tratat de istorie a religiilor, Traducere de Mariana Noica, Bucureşti, Humanitas, 1992, pp.
240; 241; 242) (s.m.).
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu