Vineri, pe 19
mai, am participat la CONFERINȚA NAȚIONALĂ DE ESTETICĂ ȘI FILOSOFIA ARTEI ION
IANOȘI, EDIȚIA a V-a, cu tema SUBLIMUL ÎN CULTURĂ
Redau mai jos
două fragmente sugestive pentru originalitatea interpretării acestei noţiuni în
cursurile şi discursurile profesorului Ion Ianoşi
„Gânditorul de
pe ţărmurile Mării Baltice avea să afirme la capătul tratatului său de etică: două
lucruri umplu cu mereu nouă şi crescândă admiraţie şi veneraţie sufletul, cu cât
mai des şi mai stăruitor se ocupă gândirea de ele - „cerul înstelat deasupra
mea şi legea morală în mine”. (…) (şi) Nu este oare o călătorie pe mare
prilejul nimerit pentru intuirea acestei frăţietăţi dintre sublimul din afară şi
dinăuntru, extensiv şi intensiv? Navigatorul solitar contemplă cerul înstelat
deasupra-i: de ce n-ar contempla el şi legea morală din inima lui? Şi de ce
n-ar putea fi el un strâmtorat fugar care străbate întinderile vijelioase ale Mării
Mediterane şi care aspiră spre înălţimile învăluite în ceaţă?!” (Ion Ianoşi, „Alegerea
lui Iona”, în Izvoare biblice, 1994,
p.145).
Potrivit
etimologiei latine, „substantivul sublime
(înălţime) şi verbul sublimo (a
ridica în sus, a înălţa, a ridica în slăvi pe cineva ) se continuă în adjectivul
sublimis care înseamnă înalt, dar
care mai înseamnă şi măreţ, nobil, ilustru, elevat – şi în adverbul sublimen (pe cer, în văzduh) care ne sugerează mai lămurit modul în care fost el compus, din sub şi limen, ultimul însemnînd
prag sau chiar pragul uşii. Rezultatul e cît se poate de paradoxal, deoarece
alatură ceva aflat dedesupt cu ceva aflat deasupra, într-o concomitenţă
contradictorie, dar cu tîlc, chiar cu unul decisiv în extrapolare figurativă.
Sublimul indică un efort ajuns pînă la pragul de sus al unei uşi şi,
finalmente, al oricărei situaţii” (Ion Ianoşi, Sublimul în estetică, 1983, p.11).
Lumea acestor
valori în spiritul cărora ne-am format într-o societate pe care atunci în mod
nedrept o consideram ostilă a fost cotropită de barbaria capitalului şi a
egoismului, de barbaria terorismului multiform: terorism politic-ideologic-religios,
terorism economic, terorism financiar, terorism instituţional (mai „subtil” decât
cel din timpul „cortinei de fier”).
Cât de
inaccesibili îmi par acei ani în care observaţia „există o anume nesincronie
între teoria şi practica sublimului” (Ion Ianoşi, Sublimul în estetică, 1983, p.17) se aplica doar raportului dintre
artă şi teoria ei!
http://infoub.unibuc.ro/wp-content/uploads/2017/05/program-conferinta-nationala-ion-ianosi-2017.pdf
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu